Vairāk nekā puse jeb 65% no aptaujātajiem Latvijas iedzīvotājiem ir pārliecināti, ka bezakcīzes un nezināmas izcelsmes alkohola lietošana var radīt draudus veselībai. Neskatoties uz to, joprojām 26% no viņiem atzīst, ka ir gatavi iegādāties bezakcīzes alkoholu, noskaidrots pētījumā par alkohola patēriņa paradumiem, kas tika veikts sociālās kampaņas “Aizkulises” noslēgumā pa- gājušā gada nogalē.
“Nezināmas izcelsmes alkohols joprojām ir brīvi pieejams Latvijā un veido vismaz 32% no visas alkoholisko dzērienu aprites. Uzsākot sociālo kampaņu “Aizkulises” pērnā gada oktobrī, mūsu mērķis bija likt sabiedrībai aizdomāties par šādu nezināmas izcelsmes surogātproduktu lietošanas sekām, jo cilvēka dabai, diemžēl, ir raksturīgi domāt, ka mani tās neskars. Par problēmas izplatību liecina tas, ka puse Latvijas iedzīvotāju ir iegādājušies viltotu vai bezakcīzes pazīstamu zīmolu alkoholu. Trešdaļai jeb 34% no viņiem šāds alkohola pirkums tiek plānots, proti, ir apzināts”, stāsta kampaņas organizatoru pārstāvis, Latvijas Alkoholisko dzērienu ražotāju un iz-platītāju asociācijas (LADRIA) valdes loceklis un AS “Latvijas balzams” Zīmolu direktors Valters Kaže.
Kopš oktobra vidus, kad tika atklāta kampaņa “Aizkulises”, tās mājaslapu www.atbildigi.lv apmeklējuši gandrīz 10 000 unikālo interneta lietotāju. 45% aptaujāto iedzīvotāju, kuri bija pa- manījuši kampaņas aktivitātes, atzīst, ka veids, kādā šī problēma tika pasniegta, bija atraktīvs un lika aizdomāties par nelegālā alkohola problēmu. Pētījumu veica SIA “Compass” sadarbībā ar SIA “Solid Data” 2012. gada decembrī.
“Apzināmies, ka neradīsim apvērsumu cilvēku prātos ar vienu kampaņu, taču mērķis bija aktualizēt nelegālā alkohola jautājumu sabiedrības dienaskārtībā un likt aizdomāties — vai ticēt mītiem par to, ka populāru zīmolu dzērieni var tikt pārdoti 5l tarās izlejamā veidā masveidā visā Latvijā? Vai bēdīgi slavenie saindēšanās gadījumi Eiropā un arī pie mums nav pietiekama mācībstunda?” pauž V. Kaže. LADRIA valdes loceklis uzsver, ka izglītošana par nelegālas izcelsmes produkcijas iegādes sekām ir virziens, kurā jāstrādā un jāsadarbojas daudzām iesaistītām pusēm — gan valsts regulējošajām un tiesībsargājošajām institūcijām, gan alkohola ražotājiem un nevalstiskajām organizācijām.
Pētījuma dati liecina, ka puse jeb 50% Latvijas iedzīvotāju ir iegādājušies viltotu vai bezakcīzes pazīstamu zīmolu alkoholu. Trešdaļai jeb 34% no viņiem šāds alkohola pirkums tiek plānots, proti, ir apzināts.
Kampaņu “Aizkulises” organizēja Latvijas alkoholisko dzērienu ražotāju un izplatītāju aso-ciācija (LADRIA) ar partneru: reklāmas aģentūras “Leo Burnett Riga”, Vides reklāmas asociācijas un mediju aģentūras “StarCom” atbalstu. Finansiāli projektu atbalstīja EFRD (Euro-pean Forum for Responsible Drinking).
Dana HASANA, AS “Latvijas balzams” Komunikācijas vadītāja