Visticamāk ikvienam autovadītājam un gājējam reiz ir nācies satikt agresīvu braucēju, kurš neievēro luksoforu signālus, strauji maina joslas vai neciena citus šoferus. Kā norāda bijušais autosportists un “Drošas Braukšanas Skolas” (DBS) valdes loceklis Artūrs Priednieks, agresīvos braucējus uz ceļa var atpazīt pēc to braukšanas stila. Bet kā ar tiem tikt galā? Artūrs Priednieks kopā ar Latvijā lielākās apdrošināšanas sabiedrības BALTA (RSA Grupa) ekspertiem sniedz ieteikumus, kā ne tikai atpazīt nekaunīgos braucējus, bet arī rīkoties, sastopot savā ceļā šādus šoferus.
Kā norāda Artūrs Priednieks, agresīvi autobraucēji ir transportlīdzekļa vadītāji, kuri bieži pārsniedz ātrumu, pie krustojumiem un luksoforiem strauji uzsāk braukt, strauji bremzē un maina braukšanas joslas. Šādi šoferi diezgan bieži lieto skaņas signālu, lai izteiktu savu neapmierinātību, brauc pārlieku tuvu citiem transportlīdzekļiem, nelieto pagriezienu rādītājus, nereti ignorē luksofora signālus un ceļa zīmes. Šādi šoferi ir arī potenciāli bīstami citiem satiksmes dalībniekiem.
Agresīvos braucējus var iedalīt divās kategorijās: patstāvīgi agresīvie braucēji, kuri neatkarīgi no apstākļiem uz ceļa uzvedas agresīvi, kā arī pasīvi agresīvie braucēji, kuru agresiju var izraisīt citu autovadītāju nekaunīga rīcība. Šos šoferus kaitina arī citu autovadītāju vilcināšanās uz ceļa, braukšana lēnāk, nekā paredzēts noteikumos, blakussēdētāja iejaukšanās un šofera braukšanas stila komentēšana, gājēju vilci- nāšanās, ceļa šķērsošana tam neparedzētās vietās un citi faktori.
Ko darīt, ja uz ceļa nākas sastapties ar agresīvu braucēju? BALTA atlīdzību direktors Ingus Savickis iesaka maksimāli izvairīties no agresīva braucēja provocēšanas, neatbildēt ar agresīviem žestiem un strauju bremzēšanu ar mērķi viņu pārmācīt. Viņš norāda, ka citus mēs nevaram pārmācīt, bet sekot līdzi savai braukšanas kultūrai gan varam. Tāpēc arī BALTA kopā ar DBS, Valsts policiju un portālu “Delfi” pašlaik aktualizē jautājumu par Latvijas autobraucēju kultūru, aicinot ikvienu autovadītāju ar testa www.katubrauc.lv palīdzību noteikt, vai viņš ir “Zirgspēku pavēlnieks”, “Stūres rata meistars” vai cits braucējs, reizē aizdomājoties arī par savu braukšanas kultūru un kopīgi uzlabojot satiksmes drošību Latvijā.
Arī Artūrs Priednieks atgādina lieki neprovocēt agresīvos braucējus: “Vēlme pārmācīt noteikti vēl vairāk mudinās agresīvo šoferi uz negatīvu pretreakciju. Ja redzat, ka agresīvais braucējs brauc aiz jums, varbūt ir vērts viņu palaist, lai izvairītos no iespējamām nesaskaņām. Rietumeiropas valstīs, piemēram, Vācijā ir izteikta prakse ziņot policijai par agresīviem autobraucējiem. Ja braucēja rīcība rada reālus draudus citiem satiksmes dalībniekiem, iespējams, ir vērts par šādiem braucējiem tomēr ziņot policijas darbiniekiem.”
Kā atpazīt nekaunīgu autobraucēju un kad ceļu satiksmē kļūt uzmanīgākam? Eksperti skaidro, ka nekaunīgs autobraucējs:
* nelieto pagrieziena rādītājus;
* nelaiž savā braukšanas joslā transportlīdzekli, kurš pārkārtojas no citas joslas;
* uzskata, ka visiem viņš ir jālaiž, bet pats negrib ievērot pieklājību pret citiem, piemēram, visiem zināmais “rāvējslēdzēja” princips, viņaprāt, nav jāievēro;
* brauc pa 3. joslu (kreisā, malējā josla) ar atļauto ātrumu pat tad, ja abas malējās joslas labajā pusē ir brīvas;
* pārvietojas pa sabiedriskā transporta joslu;
* sastrēguma stundu laikā iebrauc krustojumā, nobloķējot satiksmi, turklāt sastrēgumos ignorē nepārtraukto līniju un apdzen citus satiksmes dalībniekus;
* nepavirzās uz šosejas labo malu vietās, kur ir pusotra braukšanas josla katrā virzienā jeb tā sauktā “apdzīšanas josla”;
* apstājas vai stāv vietās, kur tas aizliegts, turklāt tas notiek, traucējot kopējai satiksmes plūsmai. Nekaunīgs brau- cējs novieto savu transportlīdzekli stāvēšanai tā, kā viņam pašam ir ērtāk;
* veic kreiso pagriezienu tur, kur viņam tas ir nepieciešams, neņemot vērā ceļa apzīmējumus vai ceļa zīmes;
* intensīvas satiksmes laikā vilcinās uzsākt kustību pie regulējoša krustojuma, iedegoties zaļajam luksofora signālam;
* ļoti lēni pārvietojoties, meklē apstāšanās un stāvēšanas vietu pat tad, kad aiz viņa brauc citi transportlīdzekļi.
* bieži lieto skaņas signālu;
* met pa logu izsmēķus pat tad, ja aiz viņa brauc citi transportlīdzekļi;
* ātri paliek nikns par katru sīkumu un cenšas pārmācīt citus vadītājus, piemēram, strauji nobremzējot pirms cita transportlīdzekļa;
* nenotīra sniegu no sava auto, tādējādi stipri samazinot savu redzamību;
* riepu nomaiņu novelk līdz pašam pēdējam brīdim.