Radošums sākas ar izbrīnu

Rudens — drūms un reizē burvīgs gadalaiks. Un vietējo mākslinieku darbu tradicionālo izstāžu laiks, kuras divos gados reizi organizē Krāslavas Vēstures un mākslas muzejs.

Aizsteidzoties notikumiem priekšā, pateikšu, ka kopš šīs brīnišķīgās tradīcijas tapšanas brīža pēdējos divos gadu desmitos, rudens izstāde bija visreprezentablākā: 30 autoru 67 gleznas! Kā jau vairākkārt tika norādīts prezentācijā, radošuma līmeņa latiņa ievērojami pacēlusies. Domu apmaiņas laikā vieni šajā pozitīvajā procesā vēlējās saskatīt vietējo mākslas tradīciju attīstības tendenci, otri runāja par Andreja Gorgoca studijas labvēlīgo ietekmi. Jāsaka, ka šī studija turpina atklāt jaunu apdāvinātu cilvēku vārdus. Kas ir zīmīgi: vecuma diapazons no bērniem līdz cienījama vecuma cilvēkiem. Ilgiem aplausiem skanot, novada domes pārstāve, būvvaldes vadītāja Ineta Danovska pasniedza bordo rožu pušķi Krāslavas pašmāju mākslinieku brālības vecākajam pārstāvim Romualdam Kasinskim. Starp citu, izstādē “Rudens-2008” viņa gleznas no cikla “Gadalaiki” saistīja vispārējo uzmanību.

Mākslinieks ar akadēmijas izglītību Andrejs Gorgocs, vizuālās mākslas pasniedzēji ir profesionālās skolas pārstāvji. Kopā ar amatierlīmeņa gleznām rudens ekspozīcijai ir plašs radošais diapazons. Daudzveidīga arī izpildes tehnika: vairākums dod priekšroku tradicionālajiem audekliem un otām, pedagogi demonstrēja tieksmi uz grafiku, bet Inga Maijere pārsteidza skatītājus ar neparastiem darbiem. Autortehnikas noslēpums: dedzināšana kokā, pielietojot krāsas, kas iznākumā radīja mākslas efektu. Visi seši Ingas darbi pretendē uz oriģinalitāti. Kas sakāms par mani, tad es biju pārsteigts par Krāslavas mākslas skolas pasniedzējas Maijas Šuļgas grafiskajām gleznām “Nakts” un “Pie loga”. Viņas kolēģe Nadīna Lavrecka pieteica sevi ar efektīgu darbu “Vīzija”, kas izpildīts sarežģītā autortehnikā. Terēzas Nemiro “Zirgi”, Ainas Annicānes “Meitene”, Pētera Babina “Klusā daba” klasiskajā manierē, Jevģēnija Pohoduna “Pagurusī sieviete”, Ivana Bičkova ainavas...

Reālisms, naivitāte, abstrakta pasaules uztvere... Rezultātā harmonijas triumfs un galvenā mērķa sasniegšana, kad pilnīgi pamatoti uzdrošinos apgalvot: ekspozīcija pārspēja visas cerības! Nepatei-cīgs uzdevums ir stāstīt par mākslas darbiem avīžnieku valodā, vēl jo vairāk parādīt visu redzētās krāsu pasaules skais- tumu ar melnbaltās fotogrāfijas starpniecību. Šīs publikācijas mērķis ir aicināt rajona iedzīvotājus ieraudzīt notikušo brīnumu savām acīm — “Rudens2000” būs apskatāma līdz Ziemassvētkiem.

Šādām izstādēm ir vēl viena svarīga nozīme — tā ir domubiedru, gleznošanas cienītāju kontaktēšanās vieta un īpaša svinīguma, labas gaumes, harmonijas un svētku gaisotne, par ko gribas pateikties mūsu muzeja darbiniekiem. Bija viss: sirsnīgi vārdi, ziedi. Rudens ekspozīcijas dalībnieks Fēlikss Edvīns Lukaševičs dāvāja saviem kolēģiem gleznotājiem autordziesmas.

Neviens negribēja iet projām, bet laukā bija zelta rudens. Pavisam nesen bija radošās akcijas “Krāslavas palete” dienas, bet tagad, lūk, “Rudens-2008”, priekšā — Andreja Gorgoca studijas kārtējā pārskata izstāde. Kas tas ir: unikāla parādība vai likumsakarīgs process? Strīdīgs jautājums, taču fakts paliek fakts: provinces pilsētiņa Daugavas ielokā ar te dzīvojošo cilvēku pūliņiem pārvērtusies par mākslas paviljonu. Kā sekas vairojas optimistisku cilvēku pulks, bet radošums, kā zināms, sākas ar izbrīnu.

Aleksejs GONČAROVS