Tik daudz iespaidu!

Dzīve aizrit ātri... Ilgajos korespondenta darba gados man bijis daudz komandējumu — tālu, tuvu, ārzemju. Šo to laiks izdzēš gadu ritumā, tikai atmiņā līdz šim glabājas pirmās skolas ekskursijas detaļas, kad es ieraudzīju Rīgu un apmeklēju operu. Georga Otsa “zelta” baritons arī tagad skan manā dvēselē.

... Zelta rudens ir labākais skolēnu ekskursiju laiks. Gandrīz vai katru dienu ļoti agri no rīta es redzu skolēnu grupas, kas pulcējas pie lieliem autobusiem. Nesen novēlēju “Laimīgu ceļu!” tūristu grupai no Krāslavas mākslas skolas, bet vēlāk nolēmu iegriezties mācību iestādē, kur vienmēr valda radošuma gaisotne. Lūk, ko izdevās uzzināt no direktora Valda Pauliņa un viņa vietnieces Maijas Šuļgas. Sarunai pievienojās arī citi pedagogi, kuriem nesenais brauciens atstāja ļoti daudz iespaidu. Bet par skolēnu emocijām es uzzināju no datora monitora, kur man demonstrēja daudz fotogrāfiju. Kā noskaidrojās, tā bija nevis ekskursija, bet mācību brauciens, kuru sponsorēja Krāslavas rajona padome. Vienas dienas programma pārsteidz ar savu piesātinātību. Brauciena “nagla” bija Latvijas Nacionālā mākslas muzeja apmeklējums, kur krāslaviešu grupa (40 skolēnu, 8 pedagogi un vecāki) iepazinās ar XVIII — XX gadsimta mākslas attīstības vēsturi un šedevriem. Mākslas eksponātu apskate, lekcijas par tēmām “Gaisma kā tēlotājmākslas līdzeklis” un “Mūsdienu glezniecības virzieni”, praktiskas nodarbības... Vārdu sakot, aizraujošs radošuma process! Mākslas skolas vecāko klašu audzēkņi aizraujoši zīmēja cits cita portretus kubisma stilā, jaunākā grupa kopēja Latvijas pazīstamo gleznotāju darbus.

Ne mazāk aizraujoša un izzinoša bija arī otrā ekskursija uz Kuģniecības vēstures muzeju, tad sekoja skolēnu pārgājiens pa Rīdzenes upītes izžuvušo gultni. Pastaiga pa Vecrīgu, Doma baznīcas apmeklējums ar ekskursijas vadītāja stāstījumu par Latvijas arheologu atklājumiem. Ekskursija tālā senatnē bija reti romantiska: bruņinieki, tirgotāji, leģendas par viņiem...

Īsa ir rudens diena, taču krāslavieši izplānoja laiku tā, ka pēc pusdienām izklaides kompleksā “Lido” viņi vēl paspēja pabūt Rundāles pilī. Pats par sevi saprotams, ka arhitektūras šedevra apskates laikā galvenā uzmanība tika pievērsta mākslas īpatnībām: baroka, rokoko stilam. Un franču parkam zelta rotā...

Latvijas izzināšana ar mākslas starpniecību ir radoša metode pedagoģijā, kuru veiksmīgi izmantoja skolas pedagogu kolektīvs. Tā ir lieliska dāvana skolēniem Latvijas Republikas neatkarības proklamēšanas 90. gadadienā un mācību iestādes ar mākslas novirzienu 20. gadadienā!

Aleksejs GONČAROVS