Likumdošanas aktualitātes

Valsts apmaksātas brīvpusdienas nodrošinās arī 4. klases skolēniem

No šā gada 1. septembra valsts apmaksātas brīvpusdienas saņems arī 4. klases skolēni, - to paredz 11. augustā valdībā apstiprinātie MK noteikumi.
Patlaban brīvpusdienas par valsts budžeta līdzekļiem tiek nodrošinātas 1.-3. klases skolēniem. Atbilstoši statistikas datiem 2015./2016. mācību gadā vispārējās pamatizglītības un vidējās izglītības iestādēs 1.-4. klasē mācīsies 82282 skolēni. Lai arī 4. klases skolēni saņemtu brīvpusdienas, šogad papildus nepieciešami 2150947 eiro, bet 2016. gadā — 4 473 384 eiro.
Noteikumu grozījumi izstrādāti saskaņā ar 2015. gada 18. jūnijā Saeimas pieņemtajiem grozījumiem likumā “Par akcīzes nodokli”, kas stājās spēkā šā gada 1. augustā. Tie paredz no akcīzes nodokļa gūtos ienākumus novirzīt bērnu ēdināšanas izdevumu segšanai.
Brīvpusdienu saņēmēju loka paplašināšana ir arī viens no Sabiedrības veselības pamatnostādņu 2014. - 2020. gadam uzdevumiem un Valdības rīcības plāna Deklarācijas par Laimdotas Straujumas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību noteiktajiem pasākumiem, kas paredz līdz 2018.gada novembrim pakāpeniski ieviest veselīgas bezmaksas brīvpusdienas 4.-6. klašu skolēniem.

Precizē soda piemērošanas kārtību par apstāšanās un stāvēšanas noteikumu pārkāpumiem

Otrdien, 11. augustā, Ministru kabinetā apstiprināts likumprojekts “Grozījumi Ceļu satiksmes likumā”, kas precizē soda piemērošanas kārtību par apstāšanās un stāvēšanas noteikumu pārkāpumiem.
Esošo soda piemērošanas kārtību nosaka Ceļu satiksmes likuma 43.2pants. Satversmes tiesā tika izskatīts fiziskas personas pieteikums par soda piemērošanas kārtību par apstāšanās un stāvēšanas noteikumu pārkāpumiem atbilstību Satversmes 92. pantam.
Satversmes tiesa nolēma atzīt minēto pantu, ciktāl tas neparedz tiesības apstrīdēt un pārsūdzēt protokolu – paziņojumu transportlīdzekļa īpašniekam, kurš nav bijis transportlīdzekļa vadītājs brīdī, kad izdarīts transportlīdzekļa apstāšanās vai stāvēšanas noteikumu pārkāpums, par neatbilstošu Latvijas Republikas Satversmei.
Tādējādi sagatavotais likumprojekts precizē regulējumu 43.2pantā un dod tiesības transportlīdzekļa īpašniekam, kurš nav bijis transportlīdzekļa vadītājs brīdī, kad izdarīts transportlīdzekļa apstāšanās vai stāvēšanas noteikumu pārkāpums, apstrīdēt pieņemto lēmumu par soda piemērošanu.
Tāpat grozījumi Ceļu satiksmes likumā attieksies uz personām, kurām tiesību atņemšana tiek piemērota uz laiku līdz vienam gadam, un paredz šādām personām prasību kārtot teorētisko eksāmenu, lai atjaunotu transportlīdzekļu vadīšanas tiesības. Līdzšinējais regulējums paredzēja tiesību atjaunošanas procedūru personām, kurām transportlīdzekļu vadīšanas tiesības ir atņemtas uz vienu gadu vai ilgāk, kā arī par braukšanu alkohola reibumā vai narkotisko vielu ietekmē uz jebkādu termiņu, savukārt personām, kurām par pārkāpumu ceļu satiksmē tiesību atņemšana tiek piemērota uz laiku līdz vienam gadam, līdzšinējā regulējumā nebija noteiktas prasības tiesību atgūšanai. Ceļu satiksmes drošības padome nolēma atbalstīt attiecīgu grozījumu izdarīšanu Ceļu satiksmes likumā. Tādējādi plānots panākt, ka persona, kura noteiktu laiku nav piedalījusies ceļu satiksmē, atjaunos teorētiskās zināšanas satiksmes drošības jautājumos, kā rezultātā tiks uzlabota satiksmes drošība.
Likumprojekts arī precizē normu par bruņotajos spēkos dienošo personu vadītāja apliecībām, kas iegūtas pirms vispārīgi noteiktā vecuma, pieļaujot izņēmumu un atļaujot vadīt C, CE, D1 un D kategorijas bruņoto spēku transportlīdzekļus no 19 gadu vecuma.
Lai likumprojekts stātos spēkā, par to būs jābalso Saeimai.


Laikraksts "Ezerzeme" Nr. 61 (14.08.2015.).


Lasi “Ezerzemi” elektroniskā versijā! Vairāk info sadaļā Abonēšana!

"Ezerzemes" redakcijā (Lāčplēša 20, Krāslava) laikrakstu var iegādāties par 0,36 EUR.