LCB aicina Satiksmes ministriju nekavēties ar ceļu tīkla analīzi

Biedrība “Latvijas Ceļu būvētājs” (LCB) ir pārliecināta, ka Satiksmes ministrija (SM) nekavēsies ar Ministru kabineta uzdevuma izpildi un ātrāk, jau pirms šā gada 31. decembra pabeigs ceļu tīkla izvērtējumu, lai, apstiprinot 2018. gada valsts budžetu, būtu iespējams noteikt, vai Latvijā ir ceļi, kurus autobraucēji lieto ļoti maz vai nelieto vispār, cik šādu ceļu ir, lai tad pieņemtu pamatotus lēmumus par ceļu tīkla remontēšanu.

Nevar izslēgt iespējamību, ka pētījums apstiprinās medijos izteikto hipotēzi, ka zināmu daļu maznozīmīgu ceļu patiešām iespējams slēgt vai nodot citiem īpašniekiem, lai autoceļu remontiem paredzētos līdzekļus izmantotu pārējā vietējo ceļu tīkla sakārtošanai.



LCB uzskata, ka lēmumus par ceļu tīkla sašaurināšanu, kas var ietekmēt daudzu cilvēku ikdienu, nevar pieņemt bez objektīvas situācijas izpētes uz pieņēmumu pamata (medijos izskanējuši aicinājumi “aizklapēt ciet” trešdaļu autoceļu ar grants segumu, lai gan šādam priekšlikumam trūkst jebkāda pamatojuma). Lai pieņemtu lēmumu, ir jāsaprot, kāda uz katra ceļa ir satiksmes intensitāte, cik iedzīvotājiem šis ceļš ir nepieciešams, vai viņiem ir alternatīva utt. Turklāt nepieciešams veikt ne tikai valsts, bet arī pašvaldību un uzņēmumu ceļu tīkla analīzi.



Pašlaik tieši reģionālie un vietējie asfaltētie un grants ceļi saņem vismazāko finansējumu, tajos nav iespējams ieguldīt Eiropas Savienības fondu līdzekļus, bet no valsts budžeta piešķirtie līdzekļi ir niecīgi. Rezultātā 49 procenti valsts un pašvaldību vietējo ceļu ir sliktā vai ļoti sliktā stāvoklī.



LCB arī pauž cerību, ka gadījumā, ja ceļu tīkls tiks optimizēts, ietaupītais finansējums tiks izlietots citu vietējo ceļu sakārtošanā, un Finanšu ministrija to necaurskatāmi neiztērēs sev vien zināmām vajadzībām, kā tas ir noticis līdz šim. Andris BĒRZIŅŠ, “Latvijas Ceļu būvētājs” valdes priekšsēdētājs.