Pedagogi dalās savā pieredzē

img

Valsts izglītības satura centrs šobrīd strādā pie jauna kompetencēs balstīta izglītības satura modeļa, ko plānots pabeigt pēc diviem gadiem.Marija Micķeviča, Dagdas novada domes Izglītības, kultūras un sporta nodaļas vadītāja: “Plānots, ka jaunais modelis pārveidos Latvijas vispārējās izglītības sistēmu – mācību priekšmetu kļūs mazāk, bet uzsvars tiks likts ne tikai uz zināšanu iegūšanu, bet arī uz skolēna individuālo izaugsmi un kompetenču attīstību.

Tātad mērķis ir attīstīt skolēna kompetences – ar to saprotot gan zināšanas, gan izpratni, prasmes, spējas un arī attieksmi. Bez šaubām, pedagogi arī tagad to dara, bet varbūt ne tik daudz, kā to prasīs jaunais saturs. Informācijas apjoms ir milzīgs – mēs vairs nevaram pateikt, ka pietiek iemācīties lasīt, rakstīt un rēķināt, un ar to pietiks visai dzīvei. Kompetenču pieejā lielāka uzmanība tiks veltīta individuālam skolēnam un viņa vajadzībām. Mēs nevaram iedot gatavu visu informāciju un visas prasmes, kamēr bērns mācās skolā. Ir jāattīsta skolēna spēja un vēlme kritiski domāt, analizēt, iegūt informāciju un rīkoties atbilstoši savām un sabiedrības kopējām vajadzībām. Ir definētas sešas pamatkompetences un sešas caurviju kompetences. Pamata kompetences skolēni apgūst kā mācību priekšmetus, piemēram, matemātiskā kompetence, kas ietver spēju domāt skaitļos, izprast attiecības starp dažādiem lielumiem, rēķināt utt. Savukārt caurviju kompetencēm nevar būt sava atšķirīgā priekšmeta – tās apgūst visos pamata priekšmetos. Tādas ir: sadarbība, komunikatīvā kompetence, saskarsme, kritiskās domāšanas un digitālā kompetence jeb spēja rīkoties ar informāciju tehnoloģijām un darīt to atbildīgi.”



Turpinājums laikrakstā “Ezerzeme” nr. 24 (24.03.2017.)