Krāslavas novada pašvaldības komentārs
Laikraksta “Ezerzeme” šī gada 31. janvāra numurā tika publicēta iedzīvotāju aptauja par tēmu “Vai tilts pāri Jāņupītei Krāslavā nostāvēs 100 gadus?“, kurā iedzīvotāji pauda savu viedokli par objekta kvalitāti, būvniecības izmaksām, kā arī vizuālo izskatu. Savukārt pēc laikraksta iznākšanas tika saņemts komentārs no Krāslavas novada pašvaldības, kurā tika precizēti atsevišķi tilta būvniecības aspekti un objekta būvniecības izmaksas.
Krāslavas novada pašvaldība paskaidro, ka objekta projektēšana tika veikta, ņemot vērā reģiona kultūras un arhitektūras tradīcijas. Projekta īstenošanā izmantoti mūsdienīgi, bet vienlaikus vēsturiskajai ārtelpai atbilstoši materiāli un tehnoloģijas, ievērojot kultūras pieminekļa un vides aizsardzības prasības. Atšķirībā no iepriekšējā jaunais tilts tagad klasificējams kā kokbetona tilts, jo nesošās sijas ir darinātas no koka, bet virsējā klātne no dzelzsbetona, kam uzklāts asfalta segums. Šī pieeja ne tikai piešķir objektam unikālu izskatu, bet arī samazina tā kopējo svaru.
Atklātā konkursā par projekta “Tilta pār Jāņupīti Raiņa ielā un Pils ielas posma pārbūve Krāslavā” īstenošanu piedalījās 5 pretendenti. Rezultātā būvdarbi tika uzticēti SIA ACBR, un projektu izstrādāja biedrība SIA Ceļu komforts Rīga un SIA BT Projekts. Projekta kopējās izmaksas (bez būvuzraudzības un projektēšanas) bija 1,89 miljoni eiro (ar PVN), t.sk.:
• 1,07 miljoni eiro – tilta būvniecība;
• 0,5 miljoni eiro – ceļa rekonstrukcijai 323 metru garumā Jalovecka un Upes ielās;
• 0,32 miljoni eiro – komunikācijām (ūdensvads, kanalizācija, apgaismojums, tīklu pieslēgumi).
Tilts būvēts atbilstoši Eirokodeksa (Eurocode) standartiem un paredzēts vismaz 100 gadu kalpošanas laikam ar atbilstošu apkopi un ekspluatāciju. Tilts paredzēts transportlīdzekļiem ar masu līdz 52 tonnām.
Svarīgi atzīmēt, ka projekts tika izstrādāts, ņemot vērā vietas kultūrvēsturisko vērtību.
Īpašu uzmanību ir pelnījuši tilta drošības barjeras un margas. To dizains ir tērauda un koka kombinācija, kas piešķir tiltam estētiski pievilcīgu izskatu un ir harmonijā ar apkārtējo pilsētas vēsturisko izskatu. Interesanta iezīme ir metāla elementu apstrādes tehnoloģija: laika gaitā tērauds iegūst dabiskās novecošanas efektu, sāk rūsēt - kāds arī bija šis konstrukcijas mērķis. Savukārt tilta balsti un nesošās sānu sienas ir ierāmētas ar akmeņiem, kas piešķir tam vizuāli iespaidīgu izskatu.
Drošībai ir uzstādītas speciālas barjeras, kas izgatavotas no koka un tērauda kombinācijas, bet balsti ir izklāti ar dabīgo akmeni. Tas ne tikai nostiprina konstrukciju, bet arī padara tiltu vizuāli pievilcīgu.
Sagatavoja Jeļena AVSJUKEVIČA